Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000
Stacja kolejowa Grodków
25
5,491
Przystanek kolejowy / ładownia Wójtowice
2
8,478
Przystanek kolejowy / ładownia Gałązczyce (d. stacja)
1
11,502
Przystanek kolejowy / ładownia Rożnów
2
15,261
Stacja kolejowa Przeworno (dawna)
16
15,510
Most kolejowy (rz. Krynka / Przeworno)
3
17,531
Przystanek kolejowy / ładownia Krzywina (nie istnieje)
1
19,222
Stacja kolejowa Jegłowa (dawna)
16
23,551
Przystanek kolejowy / ładownia Muchowiec
3
26,791
Stacja kolejowa Głęboka Śląska (dawna)
3
 
 
 
 
  ID: 4167835

Linia kolejowa nr 321 Grodków Śl. - Głęboka Śl.

Nebenbahnstrecke Strehlen-Prieborn-Grottkau



Budowa
1891-1894
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1987-08
 
Intencją budowy linii (Strzelin -) Głęboka Śląska - Grodków Śląski była poprawa ekspedycji płodów rolnych - głównie buraków cukrowych z gospodarstw wielkotowarowych, a także kruszywa z dużych kamieniołomów w Przewornie i Jegłowej. Ustawę w tej sprawie parlament pruski przyjął w 1888 r. - jako przedłużenie linii z Szydłowa do Lipowej z utworzeniem kolejnego poprzecznego połączenia z liniami wychodzącymi promieniście z Wrocławia. Linię budowano dwuetapowo - najpierw (15.12.1891 r.) uruchomiono 27-kilometrowy ...
Intencją budowy linii (Strzelin -) Głęboka Śląska - Grodków Śląski była poprawa ekspedycji płodów rolnych - głównie buraków cukrowych z gospodarstw wielkotowarowych, a także kruszywa z dużych kamieniołomów w Przewornie i Jegłowej. Ustawę w tej sprawie parlament pruski przyjął w 1888 r. - jako przedłużenie linii z Szydłowa do Lipowej z utworzeniem kolejnego poprzecznego połączenia z liniami wychodzącymi promieniście z Wrocławia. Linię budowano dwuetapowo - najpierw (15.12.1891 r.) uruchomiono 27-kilometrowy odcinek z Grodkowa przez Przeworno do Głębokiej Śląskiej, poprowadzony dość okrężną drogą skrajem Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich, jednak uwzględniając w trasowaniu lokalne potrzeby. Połączenie Głębokiej ze Strzelinem (6,7km) gdzie była cukrownia osiągnięto 15.05.1894 r. Zastanawiające jest to dlaczego najpierw (01.05.1893 r.) niż do Strzelina zbudowano krótkie odgałęzienie do Wiązowa (5,7 km) bez dalszego przedłużenia do Brzegu, które zrealizowano dopiero 16 lat później. Wraz z utworzeniem w Przewornie stacji węzłowej na linii z Otmuchowa (01.10.1910 r.) tereny te uzyskały doskonałe możliwości skomunikowania z węzłowymi, dużymi stacjami: Strzelinem, Brzegiem, Opolem, Nysą, czy Otmuchowem. Z uwagi na drugorzędny charakter tej linii i linii sąsiednich w połowie lat 30. wprowadzono obsługę przewozów pasażerskich lekkimi wagonami motorowymi (VT 135) stacjonującymi w Brzegu (trójkąt Brzeg-Strzelin-Grodków). Po wybuchu wojny na trasę wróciły parowozy z lokomotywowni w Nysie (maszyny serii BR 64, 86, 93.5. Ilość kursów nie przekraczała przed wojną 5 par na dobę plus dodatkowo w tygodniu pociąg ze Strzelina do Przeworna. Na trasie obowiązywała prędkość maksymalna 50 km/h. Najwyższe wzniesienie toru nie przekraczało 10 promili. Za czasów niemieckich kilometraż linii odpowiadał chronologii ich budowy: Grodków - Strzelin, następnie Głęboka - Brzeg i Przeworno - Otmuchów. Po 1945 r. jeden ciąg stanowiła linia Brzeg - Głęboka - Strzelin, drugi Otmuchów - Przeworno - Głęboka, a trzeci Grodków - Przeworno. Dopiero po likwidacji linii do Otmuchowa w 1976 r. uporządkowano kilometraż i numerację linii w D27. Po 1945 r. rozpoczęto niezwłocznie kursowanie pociągów. jedynie nieczynny był odcinek Przeworna - Otmuchów. W rozkładzie z 1947 r. widnieją dwie pary pociągów osobowych i taka ilość pociągów pozostała do zamknięcia ruchu. 20.08.1987 r. zawieszono ruch na odcinku z Grodkowa do Przeworna (G. Gursch podaje datę 29.05.1988 r.). Odtąd pociągi do Przeworna docierały tylko raz dziennie od Strzelina jako mieszany towos z jednym czteroosiowym, starym wagonem osobowym. W dniu 1.09.1989 r. zamknięto ruch na trasie ze Strzelina do Przeworna i do Wiązowa, choć wg G. Gurscha do Przeworna pociągi ze Strzelina nie jeździły już od 27.05.1990 r. Linię, co ciekawe - wyremontowano w 1988 r. (!), a już w styczniu 1992 r. ogłoszono jej likwidację. Komercynie utrzymywano jeszcze odcinek Głęboka-Przeworno dla odbiorów kruszywa, jednak na przełomie 1998/1999 to również zamarło. Wyrok (rozbiórkę Grodków-Przeworno) wykonano dopiero na przełomie 2005 i 2006 roku. Na odcinku Przewodno-Głęboka tory jeszcze leżą. (moose za J. Jerczyński, S. Fedorowicz, G. Gursch)

Kilometraż stacji (st.), przystanków/ładowni (poł.) i bocznic (bszl.) liczony od stacji Grodków. W nawiasie kilometraż polski przed likwidacją linii 304 do Otmuchowa). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:

- , Grodków Śląski, st., km 0,000 (km 0,000)
- , Wojtowice, poł., km 5,491 (km 5,491)
- , Gałązczyce, poł., km 8,478 (km 8,478)
- , Rożnów, poł., km 11,502 (km 11,502)
- , Przeworno, st., km 15,261 (km 15,261/km 32,119)
- , Krzywina, poł., km 17,531 (km 34,431)
- , Jegłowa, st., km 19,222 (km 36,122)
- , Muchowiec, st., km 23,551 (km 40,451)
- bocznica do majątku Wyszonowice, bszl., km 25,50 (kilometraż niemiecki, bocznica prywatna do szamotowni - Rupprechtsdorfer Chamottenfabrik)
- , Głęboka Śląska, st., km 26,791 (km 43,691)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

Linia kolejowa nr 321 Grodków Śl. - Głęboka Śl. na innych fotografiach
  • 2013