MENU
Stacja kolejowa Sulmierzyce. Zdjęcie autorstwa Pana H. Kroczyńskiego w zbiorach Muzeum w Sulmierzycach Gorąco polecam wizytę w tymże muzuem.

Dodał: arkadoo° - Data: 2014-08-26 21:21:41 - Odsłon: 1317
Lata 1951-1959


Sulmierzyce - pod koniec XIX w. miasto w powiecie odolanowskim (Adelnau), później ostrowskim, nie posiadało dostępu do kolei, stąd stało się akcjonariuszem kolejki doprowadzając w 1895 r. do powiązania z Miliczem, Żmigrodem, a później z Wrocławiem (5 godzin czas przejazdu). W Sulmierzycach w latach 1895-1918 znajdowała się stacja końcowa kolejki. Istniał szachulcowy budynek stacyjny zintegrowany z magazynem (podobnie jak w Sułowie i zapewne taki sam jak w Miliczu Wąsk.). W 1908 r. zawiązał się komitet budowy kolei wąskotorowej mającej połączyć Krotoszyn, Sulmierzyce, Odolanów, Mikstat i Grabów. Nie udało się jednak doprowadzić do zrealizowania tego przedsięwzięcia. W wyniku przyłączenia miasta do Polski po Powstaniu Wielkopolskim ponownie miasteczko straciło dostęp do kolei, a blisko kilometr torów do granicy został rozebrany. Po 1939 r. wraz z utworzeniem Warthegau nie odbudowano połączenia kolejowego, dopiero w 4 listopada 1945 r., prawdopodobnie korzystając z rozebranych torów ładunkowych na całej WKD odbudowano i uruchomiono połączenie do Sulmierzyc. W 1946 r. planowano połączenie kończącej się w Sulmierzycach linii z istniejącą w Krotoszynie trasą wąskotorową prowadzącą do Pleszewa. Wykonano nawet prace pomiarowe wytyczające przebieg kolejowego szlaku. Do jego budowy jednak nie przystąpiono. Do lat 50. trasę obsługiwały parowozy, które w Sulmierzycach miały trójkąt do zmiany czoła (nie było obrotnicy), jak i urządzenia do obrządzania. W latach 70. wybudowano garaż dla wagonu motorowego na końcu stacji. Budynek dworca z lat 60 był niewielki (np. w porównaniu z Miliczem). W 1974 r. stację zlikwidowano - pozostał nieobsadzony przystanek. Krótki film z 1988 r. przedstawia widok na stację w Sulmierzycach: Po likwidacji kolejki w 1991 tory rozebrano w 1994 r. a częściowo ogrodzony teren stacyjny opierał się złodziejom. Garaż dla wagonu motorowego z torami w środku stał jeszcze w 2008 r. kiedy w kwietniu rozpoczęto jego rozbiórkę. W 2009 r. zniwelowano zupełnie teren po stacji i na miejscu torowiska zbudowano prywatną posesję firmy elektroinstalacyjnej zacierając zupełnie ślady po kolejce. (moose - różne źródła)

  • /foto/9539/9539190m.jpg
    1901
  • /foto/4866/4866825m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/4831/4831706m.jpg
    1993
  • /foto/4877/4877696m.jpg
    2014
  • /foto/4877/4877714m.jpg
    2014
  • /foto/4895/4895860m.jpg
    2014

własne zbiory

Poprzednie: Kamienica nr 20 Strona Główna Następne: Dolnobrzeski Ośrodek Kultury (pałac)