Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2022-2023 Rewitalizacja linii kolejowej nr 340
0,000
Stacja kolejowa Mysłakowice (dawna)
30
1,051
Przystanek kolejowy Mysłakowice Orzeł (dawny)
3
3,709
Stacja kolejowa Miłków (dawna)
25
5,445
Most kolejowy (dopływ Łomniczki / Karpacz - LK 340)
1
5,700
Przystanek kolejowy Brzezie Karkonoskie (dawny)
1
6,270 km
Most kolejowy (rz. Łomnica / Karpacz - LK 340)
5
6,851
Stacja kolejowa Karpacz (nieczynna)
36
 
 
 
 
  ID: 556219

Linia kolejowa nr 340 Mysłakowice - Karpacz
Kolejka Karkonoska

Riesengebirgsbahn AG



Budowa
1895
Status
Do rozbiórki
Likwidacja
2000
 
Linia z Mysłakowic do Karpacza powstała jako prywatna inicjatywa kolejowa, pierwsza na Dolnym Śląsku, po wejściu w życie w 1892 r. Ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych, która w ograniczonym zakresie znosiła monopol państwa pruskiego na budowę kolei. Inwestorem była berlińska spółka o nazwie Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn AG) a operatorem i budowniczym także berlińska Ogólnoniemiecka Spółka Kolejek Lokalnych (Allgemeinen Deutschen Kleinbahn Gesellschaft, w skrócie ADKG). Jednotorową linię ...
Linia z Mysłakowic do Karpacza powstała jako prywatna inicjatywa kolejowa, pierwsza na Dolnym Śląsku, po wejściu w życie w 1892 r. Ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych, która w ograniczonym zakresie znosiła monopol państwa pruskiego na budowę kolei. Inwestorem była berlińska spółka o nazwie Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn AG) a operatorem i budowniczym także berlińska Ogólnoniemiecka Spółka Kolejek Lokalnych (Allgemeinen Deutschen Kleinbahn Gesellschaft, w skrócie ADKG). Jednotorową linię o długości 6,9 km wytyczono niemal prostolinijnie wzdłuż potoku Łomnica, bez istotnego skomplikowania przebiegu, tak by zminimalizować koszty budowy. Dopiero za przystankiem w Brzeziu Karkonoskim pociąg wjeżdżał na stromy odcinek, gdzie nachylenie toru dochodziło do 49 ‰ stawiając kolejkę w rzędzie linii o górskim charakterze. Linia od samego początku miała lokalny charakter. Zaczynała się na stacji kolei państwowych w Mysłakowicach, gdzie powstał dodatkowy peron dla Kolejki Karkonoskiej i gdzie aż do 1934 należało się przesiadać na pociąg prywatnej spółki. Linia kończyła się ślepo w dolnej części Karpacza. Zaplecze techniczne i administracja mieściły się na stacji Miłków.

Budowę rozpoczęto w Miłkowie 15 października 1894 roku. Odcinek do Mysłakowic ukończono 2 czerwca 1895 roku. Oficjalnie rozkładowy ruch pociągów uruchomiono 6 czerwca. Uroczyste otwarcie całej linii nastąpiło 29 czerwca 1895 roku. Rozkładowe pociągi ruszyły na trasę 1 lipca – 11 par z Mysłakowic i 2 z Miłkowa. Na trasie były 2 stacje (Miłków i Karpacz), 2 przystanki (Mysłakowice Orzeł i Brzezie Karkonoskie) oraz 3 bocznice do Fabryk Papieru w Miłkowie i Karpaczu (pierwsza najbliżej Miłkowa została w latach 30-tych zlikwidowana). Kolejka początkowo posiadała: 2 parowozy odpowiednik pruskich T3 (PKP TKh1), 4 wagony osobowe 2 i 3 klasy oraz 2 wagony pocztowo – bagażowe. W 1927 roku miała już: 3 parowozy T3, 6 typu ELNA6, 8 wagonów osobowych ,2 pocztowo-bagażowe i 2 robocze. Oprócz przewozów kuracjuszy i turystów kolej zajmowała się transportem materiałów i produktów do trzech papierni , tartaku w Miłkowie oraz produktów rolnych.

W 1934 roku po uzgodnieniu z Kolejami Rzeszy przystąpiono do elektryfikacji linii i prowadzenia pociągów taborem DRG. Ruch pociągów elektrycznych zainaugurowano 29 czerwca 1934 roku. Wymiana rozjazdów oraz elektryfikacja linii pozwoliła zwiększyć szybkość pociągów do 40 km/h i prowadzenie pociągów bezpośrednio z Jeleniej Góry. Na linii kursowały pociągi lokalne zestawione z wagonów silnikowych serii ET87, ET51 oraz pociągi pospieszne prowadzone zespołami trakcyjnymi serii ET25 i ET31. Te ostatnie od 1937 roku bezpośrednio z Wrocławia. Kolejka w najlepszych latach (1925 r.) przewoziła nawet 500 tys. pasażerów rocznie. Ruch składów elektrycznych uzupełniały pociągi specjalne prowadzone parowozami w ramach akcji społecznych (KdF) Niemieckiego Frontu Pracy (DAF).

Linia przetrwała wojnę bez uszkodzeń stąd prowadzono przewozy w 1945 r. pozostałym taborem. Dopiero w lipcu 1945 r. instalacje elektryczne jak i tabor wywieziono do ZSRR w ramach zdobyczy wojennych. Ponownie na trasę powróciła trakcja parowa. Po przejęciu linii przez PKP nadano jej nr 340. Trasę obsługiwały parowozy TKt 48, TKi2 i Ty2, a od lat 80. SP42 i ciężkie SP45 najczęściej z 2 wagonami prowadząc pociągi z Jeleniej Góry. Nieatrakcyjna lokalizacja dworca w Karpaczu względem bazy turystycznej, brak bieżących remontów linii i odpowiedniego taboru na wymagający profil linii skutkowały spadkiem frekwencji i malejącą ilością kursów. Ciekawym epizodem było zaplanowanie Karpacza jako stacji docelowej dla ciężkich pociągów prywatnego operatora Lubuskich Kolei Regionalnych na początku lat 90. Nic jednak z tego założenia nie wyszło. Ostatni pociąg do Karpacza odjechał 2 kwietnia 2000 roku. Niezwłocznie po tym fakcie całkowicie zawieszono ruch na linii likwidując obsady na stacjach. Linia jest nieprzejezdna, w kilku miejscach są ubytki w torowisku.

Przez wiele lat środowiska miłośników kolei zabiegały o remont linii i reaktywację ruchu kolejowego. Inicjatywa tzw. Karkonoskich Drezyn Ręcznych została utrącona, braku zainteresowania wykazywały zwłaszcza władze Karpacza, które wywodziły się ze środowiska przewoźników samochodowych, dla których powrót pociągów byłby zagrożeniem. Obiekty stacyjne na linii doprowadzono do złego stanu (Mysłakowice, Miłków), lub zmieniły funkcję (Karpacz).

W październiku 2018 zarząd województwa dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych od PKP PLK SA. Podjęcie tych działań uzasadnione było postępującą degradacją niektórych linii oraz potrzebą zabezpieczenia korytarzy komunikacyjnych istotnych dla sieci transportowej województwa dolnośląskiego. Na liście znalazła się także linia nr 340 z Mysłakowic do Karpacza. 8 czerwca 2021 r. ogłoszono przejęcie linii od PKP (wraz z linią 308 Jelenia Góra - Kowary - Kamienna Góra którą postanowiono wyremontować w pierwszej kolejności - prace rozpoczęły się w kwietniu 2022 r.). W grudniu 2022 r. ogłoszono przetarg na przygotowanie placu budowy linii nr 340 (wycięcie drzew i usunięcie starej nawierzchni torowej). W styczniu 2023 r. spośród 11 ofert wybrano wykonawcę prac przygotowawczych - firmę ETF Polska z Jawora, która za kwotę 2,4 mln zł ma przygotować nawierzchnię do prac budowlanych. Prace rozpoczęły się 20 marca 2023 r. i mają potrwać maksymalnie 4 miesiące. Przewidywane oddanie linii do użytku - grudzień 2024 r.

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) liczony od stacji Mysłakowice. Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą zaznaczono obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Mysłakowice, st., km 0,000
- , Mysłakowice Orzeł, po., km 1,051
- , Miłków, st., km 3,709
- Bocznica Fabryki Papieru MIŁKÓW, (Arnsdorfer Papierfabrik), km 4,568
- Bocznica 316 >Marysin< (Marienschleife), km 4,744
- , Brzezie Karkonoskie, po., km 5,700
- Bocznica 317 (Papierfabrik Birgigt), km 5,794
- , Karpacz, st., km 6,851
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1897-08
    komentarze: 9
    Brzezie pomiędzy Miłkowem, a Karpaczem, pamiętna powódź z lipca ...
  • Data: 1900
    komentarze: 4
    Mysłakowice
  • Data: 1900-1903
    komentarze: 1
    Reklamówka Hotelu Zillerthal w Mysłakowicach-Orle wraz z przystankiem ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 6
    Kolejka Karkonoska i elektryczny wagon silnikowy ET87 z widokiem ...
  • Data: 1934-1936
    komentarze: 2
    ET87 na podjeździe do stacji Karpacz w latach 30-tych.
  • Data: 1968
    komentarze: 4
    Tekatka z dwuwagonowym składem przed wjazdem na stację Miłków ...
  • Data: 1976-09
    komentarze: 4
    Lokomotywa SM42 prowadzi krótki pociąg towarowy i mija semafor ...
  • Data: 2000
    komentarze: 4
    Jeden z ostatnich pociągów osobowych na linii do Karpacza - tutaj ...
  • Data: 2000-04-02
    komentarze: 3
    Ostatni pociąg przed odjazdem z Karpacza. Autorem zdjęcia jest ...
  • Data: 2000-04-02
    komentarze: 1
    Karpacz. 2 kwietnia 2022 r. minęły dokładnie 22 lata odkąd po ...
  • Data: 2012-05
    komentarze: 0
    Na lewo budynek nr 2 przy ulicy Wiosennej. Na wprost widoczny ...
  • Data: 2022-10-29
    komentarze: 0
    Tory przecinające ulicę Daszyńskiego w Mysłakowicach. Po prawej ...
  • Data: 2023-10-07
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 340 Mysłakowice - Karpacz. Po prawej ulica Ignacego ...

Linia kolejowa nr 340 Mysłakowice - Karpacz
Kolejka Karkonoska
na innych fotografiach
  • 2013