Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,088 km
Stacja kolejowa Żagań
10
3,200 km
Przystanek kolejowy Jasionka (nie istnieje)
3,350 km
Most kolejowy (rz. Czerna Wielka / Żagań Kolonia Laski)
4
11,111 km
Stacja kolejowa Jankowa Żagańska
18
 
 
 
 
  ID: 6645342

Linia kolejowa nr 389 Żagań - Jankowa Żagańska

Niederschlesische Zweigbahn



Budowa
1846
Likwidacja
1999
 
Krótka linia z Żagania do Jankowej Żagańskiej liczy nieco ponad 11 km. Jest to pozostałość po powstałej w 1846 r. tzw. Odnodze Dolnośląskiej, która miała połączyć Głogów, Szprotawę i Żagań z Koleją Marchijska "berlinką" (zbudowana przez NME w 1845 r. z Berlina do Wrocławia i dalej na Górny Śląsk). Za powiązaniem odnogi z "berlinką" w niewielkiej Jankowej Żagańskiej a nie w większych Żarach czy Iłowej przemawiały różne względy, głównie terenowe - ominięto w ten sposób Wzniesienia Żarskie, jak również ...
Krótka linia z Żagania do Jankowej Żagańskiej liczy nieco ponad 11 km. Jest to pozostałość po powstałej w 1846 r. tzw. Odnodze Dolnośląskiej, która miała połączyć Głogów, Szprotawę i Żagań z Koleją Marchijska "berlinką" (zbudowana przez NME w 1845 r. z Berlina do Wrocławia i dalej na Górny Śląsk). Za powiązaniem odnogi z "berlinką" w niewielkiej Jankowej Żagańskiej a nie w większych Żarach czy Iłowej przemawiały różne względy, głównie terenowe - ominięto w ten sposób Wzniesienia Żarskie, jak również ominięto Wzgórza Dalkowskie przy dalszym trasowaniu linii w stronę Głogowa. Jankowa Żagańska stała się trzecim historycznie węzłem kolejowym na Śląsku. Choć linia Towarzystwa Dolnośląskiej Kolei Bocznej przez wiele lat była nierentowna, to jednak po upaństwowieniu spółki, a następnie po przejęciu 1875 r. zarządu nad nią przez królewskie pruskie koleje (KPEV) doprowadzono do jej przebudowy na dwutorową przed 1900 r. Zanim doszło do jej nacjonalizacji Niederschlesische Zweigbahn Gesselschaft zdążyła w 1871 r. wybudować krótki łącznik z Żar do Żagania uzupełniający powstałą w 1872 r. linię z Halle do Żar. Odcinek z Jankowej Żagańskiej do Żagania przebudowano na dwutorowy po 1900 r., jednakże ten odcinek po wybudowaniu połączenia Żagania z Żarami stracił na znaczeniu. W wyniku tego zabiegu składy ważniejszych relacji kursowały po trasie przez Żary. Odcinek Żagań – Jankowa nastawiony był na obsługę ruchu lokalnego. Po wojnie linia jest cały czas użytkowana. Obecnie odbywa się po niej jedynie transport towarowy nastawiony głównie na objazd magistrali Węgliniec – Miłkowice. Odcinek ten był planowany do elektryfikacji w roku 1994, jednak plany te nie doczekały się realizacji. W 1999 dokonano likwidacji ruchu pasażerskiego, kursy pasażerskie już wtedy należały do rzadkości (1 wieczorny skład do Żagania, który opuszczał Jankową o 19.56). Szlak mimo to nadal ma znaczenie w ruchu towarowym, jest częścią międzynarodowego korytarza C59/1 prowadzącego z Nowej Soli p. Kożuchów, Żagań, Jankową Żagańską, Węgliniec, Zgorzelec Miasto do Zawidowa (granica polsko – czeska). Korytarz tem jest boczną odnogą szlaku towarowego oznaczonego jako CE 59. Dzięki wytyczeniu międzynarodowego korytarza linia ta jest nadal użytkowana przez pociągi i nadal ma ona znaczenie państwowe. Przebieg linii jest niezwykle krótki, ale i tak znajduje się tutaj kilka ciekawych obiektów inżynieryjnych. Najciekawszym jest most nad rzeką Czerna (tuż koło ostatnich zabudowań Żagania). (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków na linii nr 389 liczony od Żagania. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Leszna. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekt nieistniejący:
- , Żagań, st., km 0,088 (km 104,64)
- , Jasionka, po., km 3,200 (km 107,91)
- , Jankowa Żagańska, st., km 11,111 (km 115,76)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

Linia kolejowa nr 389 Żagań - Jankowa Żagańska na innych fotografiach
  • 2013