MENU
ZNACZNIKI
Mapa obrazująca nieistniejącą obecnie linię kolejową Wołów - Lubiąż.

Dodał: arkadoo° - Data: 2008-04-07 17:59:25 - Odsłon: 5341
Rok 1933

Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wieku i miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce. Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii, stąd odcinek 11,8 km Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916 roku, a 3,0 km odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kwestie militarne i kryzys powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący 8,8 km odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku i to nawet za cenę nieukończenia wszystkich prac budowlanych (stacji w Kawicach). Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 roku most w Lubiążu został zniszczony, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie i częściową rozbiórkę torów na potrzebę odbudowy ważnej dla zaopatrzenia frontu linii Rawicz-Ścinawa-Legnica. Odbudowę odcinka Wołów-Lubiąż ukończono w 1950 r., ale już w 1961 r. zawieszono przewozy. Zgodę na likwidację nieodbudowanego odcinka z Lubiąża do Malczyc wydano w 1963 r. Ostatnie przejazdy towarowe na północnym odcinku i miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano od grudnia 1970 r. - do rozbiórki przygotowywały się dwie spółdzielnie ale żadna z nich robót nie dokończyła, a porzucone tory zostały rozkradzione. W roku 1971 w instrukcji kolejowej D29 linia miała nr 311, który to numer w późniejszych latach został przypisany linii z Jeleniej Góry (Dębowa Góra) - Nowy Świat. Obecnie jedynym użytkowanym w ruchu kolejowym fragmentem dawnej linii jest bocznica NAFTOBAZY (dokładnie Bazy Paliw nr 10) o dł. 2,017 km. Na początku 2018 r. otwarto ścieżkę rowerową poprowadzoną w śladzie dawnej linii kolejowej pomiędzy Wołowem a Lubiążem (13 km, nawierzchnia bitumiczna) wchodzącą w skład Dolnośląskiej Krainy Rowerowej. (arkadoo, moose w oparciu o artykuł M. Jerczyńskiego i S. Fedorowicza w Świat Kolei 7/2002 s. 24-25)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii przedstawiał się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Malczyc):
- , Wołów, st., km 0,000 (km 23,93)
- , Mojęcice, st., km 4,733 (km 19,15)
- , Krzydlina Mała, po., km 9,181 (km 14,74)
- , Rataje, po., km 11,787 (km 12,14)
- , Lubiąż, st., km 15,130 (km 8,80)
- , Rogów Legnicki, po., km 18,400 (km 6,23)
- , Kawice, po., km 19,700 (km 4,96)
- , Malczyce, st., km 23,925 (km 0,00)

  • /foto/344/344280m.jpg
    1916
  • /foto/224/224756m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/213/213044m.jpg
    2008
  • /foto/213/213923m.jpg
    2008
  • /foto/213/213924m.jpg
    2008
  • /foto/213/213925m.jpg
    2008
  • /foto/213/213927m.jpg
    2008
  • /foto/8196/8196391m.jpg
    2019

arkadoo°

Poprzednie: Dom nr 40 Strona Główna Następne: Cmentarz ewangelicki (dawny)


arkadoo | 2008-08-12 17:14:38
Dodałem znaczniki. Zapraszam na wirtualną podróż nieistniejącą już linią kolejową.
U.N. | 2008-08-14 10:12:50
Ale nie w IE, bo znaczniki są przesunięte, tylko w Firefoxie i Operze wyświetlają się prawidłowo. Szkoda :-(
arkadoo | 2008-08-14 11:27:40
Poprawiłem. Jak jest teraz?
U.N. | 2008-08-14 16:04:21
Teraz w IE poprawnie a w Firefoxie przesunięte ok. 2 cm w lewo (albo jak kto woli: na północ od linii kolejowej).
dagsu | 2008-12-01 22:35:14
Linię kolejową Wołów - Lubiąż zamknięto dla ruchu pasażerskiego i towarowego w 1961 r. W XII 1970 r. podjęto decyzję o jej rozbiórce.
arkadoo | 2008-12-02 08:12:26
Mieszkaniec Ratajów twierdził, że najpierw przestały jeździć osobówki, a później (w 1968 r.) towarowe.
dagsu | 2008-12-02 09:56:22
Pewnie ma rację. Także decyzja o rozbiórce wykonywamna była przeszło 30 lat, np. wiadukt w Mojęcicach. Pamietam też wycieczki wzdłuż torów.
stap | 2013-02-17 15:07:54
Szkoda, że to fragment mapy pokazujący linię tylko na odcinku Lubiąż-Wołów, ponieważ odcinek Kawice-Malczyce...prawie w całości funkcjonuje nadal w najlepsze :)) Serio! Jest on wykorzystywany jako bocznica kolejowa ze stacji w Malczycach do bazy paliwowej pod Kawicami. Można zdjęcie zrobić bez problemu. Zaraz za Mazurowicami (jadąc w stronę Kawic 94-ką) jest zjazd w prawo na Kolonię Mazurowice, w takich krzaczkach i tam ukryty jest oryginalny przedwojenny "wiadukcik" nad tą nitką torów, przez który trzeba przejechać aby dostać się na Kolonię :) Tylko ostrożnie podczas fotografowania-ponieważ grasują tam gangi kradnące resztki paliwa z cystern...