Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Stacja kolejowa Ostrzeszów
12
21,111 km
Stacja kolejowa Grabów nad Prosną (dawna)
1
 
 
 
 
  ID: 8072183

Linia kolejowa nr 383 Ostrzeszów – Namysłaki

Nebenbahn Schildberg - Deutschhof, Grabowska Toczka (nieformalnie)



Budowa
1909-1910
Status
Do rozbiórki
 
Decyzję o budowie przez Państwo Pruskie 28-kilometrowej linii z Ostrzeszowa do Namysłaków podjęto w ustawie sejmu pruskiego z 29 maja 1907 r. Przesłanką budowy tej linii było ożywienie wschodnich granic państwa, wzmocnienie niemieckiej akcji osadniczej i usprawnienie wywozu odkrytych w glebach bagiennych okolic Grabowa, dużych zasobów rudy darniowej i wiwanitu (fosforanu żelaza), wykorzystywanego jako niebieski pigment w produkcji farb. Dotychczas rudę żelaza transportowano konno do Ostrzeszowa, ...
Decyzję o budowie przez Państwo Pruskie 28-kilometrowej linii z Ostrzeszowa do Namysłaków podjęto w ustawie sejmu pruskiego z 29 maja 1907 r. Przesłanką budowy tej linii było ożywienie wschodnich granic państwa, wzmocnienie niemieckiej akcji osadniczej i usprawnienie wywozu odkrytych w glebach bagiennych okolic Grabowa, dużych zasobów rudy darniowej i wiwanitu (fosforanu żelaza), wykorzystywanego jako niebieski pigment w produkcji farb. Dotychczas rudę żelaza transportowano konno do Ostrzeszowa, lub Ostrowa, gdzie po załadowaniu na kolej wieziono do hut na Górny Śląsk do przetopienia, budowa linii miała przyspieszyć transport i rozwój odkrywek. W 1908 r. prowadzono prace geodezyjne - koszt budowy linii oszacowano na 2,5 mln marek. Pierwszą łopatę wbito w ziemię 19 kwietnia 1909 r. w majątku Godziętowy.

Prace ziemne podzielono na trzy odcinki. Sporo kłopotów sprawiły trudne warunki na odcinku Ostrzeszów - Królewskie, gdzie układano tor równolegle do funkcjonującej, dwutorowej magistrali Poznań-Kluczbork. Dla potrzeb nowej linii rozbudowano stację w Ostrzeszowie - wybudowano wówczas istniejący tunel łączący dworzec z peronami, utworzono dodatkowy, 3. peron dla linii do Namysłaków. Najmniejszy promień łuku na linii miał wynosić 600m, pochylenia nie przekraczały 7%. Linię budowano pod prędkość maksymalną 45 km/h. Uroczystość otwarcia linii zaplanowano na 30 września 1910 r. Przewidziano przejazd pociągu specjalnego z Ostrzeszowa do Grabowa i z powrotem, z którego mógł skorzystać każdy chętny nieodpłatnie. Pierwszy planowy pociąg odjechał z Ostrzeszowa 1 października 1910 r. o 6:25. Według pierwszego rozkładu jazdy najszybsze pociągi pokonywały całą trasę w 1 godzinę 10 minut, natomiast najwolniejsze 1 godzinę 38 minut. Linia od początku służyła głównie do przewozów towarowych. Przewożono nią wydobywaną w okolicach Grabowa rudę darniową, płody rolne z okolicznych majątków, trzodę chlewną i drób. Przewożono także niemieckich osadników z Królestwa Kongresowego przybywających do Prowincji Poznańskiej przez przejście graniczne w Grabowie. 10 listopada 1913 r., pomiędzy stacją 3. klasy Grabowo, a stacją końcową 4. klasy w Namysłakach otwarto nieobsadzoną ładownię Kaliszkowice.

Przed I wojną światową rozważano dwa warianty przedłużenia linii. Pierwszy wariant przewidywał budowę linii do Skalmierzyc, drugi wariant obejmował połączenie z Ostrowem. Duża część mieszkańców Grabowa i okolic bardziej zainteresowana była połączeniem z Ostrowem co miało zwiększyć obroty handlowe. Rozważano również budowę linii Ostrzeszów - Syców, Ostrzeszów - Czarnylas - Odolanów oraz Namysłaki - Mikstat - Ostrzeszów. Wszystkie plany pokrzyżował wybuch I wojny światowej. W czasie ostatniej wojny na linii kursowały 3 pary pociągów.

Po II wojnie światowej kursowały tylko 2 pary pociągów, ale zwiększono prędkość szlakową (?), stąd czas przejazdu wynosił 40 minut. Od końca lat 50. znaczenie kolei lokalnych zaczynało maleć na rzecz komunikacji samochodowej. Stan torów systematycznie pogarszał się. W latach 1983-1985 zawieszono ruch na czas wymiany nawierzchni. W 1965 r. zamknięto stację Bukownica a w 1978 r. stację Godziętowy. Agonię "Grabowskiej Toczki" zakończono w dni 28 maja 1988r. kiedy odjechał ostatni pociąg osobowy (kępiński Ty2 + 2 Bh). W dniu 16 maja 1992 r. na linii zorganizowano przejazd pociągu specjalnego z okazji oficjalnego zakończenia epoki pary w węźle kępińskim. Dyrektor Generalny PKP obwieszczeniem nr KHT2-900/74/93 z dnia 15 grudnia 1993 roku podał do wiadomości decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu pociągów z przyczyn ekonomicznych od dnia 1 stycznia 1994 roku na odcinku Ostrzeszów - Namysłaki, choć ponoć do stycznia 1999 r. odbywał się sporadycznie ruch towarowy. Linia nieprzejezdna już w 2005 r.

Linii do dnia dzisiejszego nie rozebrano (choć są ubytki spowodowane kradzieżami), a budynki dawnych dworców są zamieszkane. W latach 2000-2010 pojawiały się plany przejęcia linii powiat ostrzeszowski oraz reaktywację linii z użyciem lekkiego szynobusa. Promocję idei przywrócenia kolei prowadziło Towarzystwo Miłośników Kolei Ostrzeszów - Namysłaki oraz Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Kępnie organizując kolej drezynową na odcinku Bukownica - Grabów n.Prosną. Inicjatywa funkcjonowała od 2008 r. do ok. 2015r. kiedy to przerwano ciągłość linii podczas przebudowy drogi w centrum Grabowa. Linia została zdjęta z ewidencji PKP-PLK i czeka na rozbiórkę. (moose - różne źródła głównie Dziergwa, R. Grabowska "toczka" (w:) Świat Kolei 9/2006)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) - z funkcją ładowni (poł.), liczony od osi stacji Ostrzeszów. Niemiecki kilometraż (w nawiasie) zbieżny z polskim:
- , Ostrzeszów, st., km 0,000 (km 0,00)
- , Ostragóra, post., km 4,000
- , Godziętowy, poł., km 9,843 (km 9,80)
- , Bukownica Wielkopolska, poł., km 15,693 (km 15,70)
- , Grabów n/Prosną, poł., km 21,111 (km 21,10)
- , Kaliszkowice, ładownia, (km 25,39, od 1941 r. Kaltenborn, zlikwidowana po wojnie)
- , Namysłaki, poł., km 28,746 (km 28,70)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Dojazd do stacji Ostrzeszów od strony dawnego posterunku Ostragóra. ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Wjazd na stację Ostrzeszów - po prawej nastawnia dysponująca Or ...
  • Data: 2021-02-21
    komentarze: 0
    Stacja Ostrzeszów - ekspozycja reliktów dawnej kolei przy peronie ...