MENU
I choć "oficjalna" ścieżka rowerowa kończy się ok kilometr przed dawną stacją w Lubiążu - to nieformalną można spokojnie do niej dojechać.

Dodał: stap° - Data: 2019-09-01 14:25:56 - Odsłon: 800
01 września 2019

Data: 2019:09:01 10:40:07   Ogniskowa: 6 mm   Aparat: Canon PowerShot S3 IS   Przysłona: f/4   Ekspozycja: 1/100 s  

Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wieku i miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce. Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii, stąd odcinek 11,8 km Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916 roku, a 3,0 km odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kwestie militarne i kryzys powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący 8,8 km odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku i to nawet za cenę nieukończenia wszystkich prac budowlanych (stacji w Kawicach). Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 roku most w Lubiążu został zniszczony, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie i częściową rozbiórkę torów na potrzebę odbudowy ważnej dla zaopatrzenia frontu linii Rawicz-Ścinawa-Legnica. Odbudowę odcinka Wołów-Lubiąż ukończono w 1950 r., ale już w 1961 r. zawieszono przewozy. Zgodę na likwidację nieodbudowanego odcinka z Lubiąża do Malczyc wydano w 1963 r. Ostatnie przejazdy towarowe na północnym odcinku i miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano od grudnia 1970 r. - do rozbiórki przygotowywały się dwie spółdzielnie ale żadna z nich robót nie dokończyła, a porzucone tory zostały rozkradzione. W roku 1971 w instrukcji kolejowej D29 linia miała nr 311, który to numer w późniejszych latach został przypisany linii z Jeleniej Góry (Dębowa Góra) - Nowy Świat. Obecnie jedynym użytkowanym w ruchu kolejowym fragmentem dawnej linii jest bocznica NAFTOBAZY (dokładnie Bazy Paliw nr 10) o dł. 2,017 km. Na początku 2018 r. otwarto ścieżkę rowerową poprowadzoną w śladzie dawnej linii kolejowej pomiędzy Wołowem a Lubiążem (13 km, nawierzchnia bitumiczna) wchodzącą w skład Dolnośląskiej Krainy Rowerowej. (arkadoo, moose w oparciu o artykuł M. Jerczyńskiego i S. Fedorowicza w Świat Kolei 7/2002 s. 24-25)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii przedstawiał się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Malczyc):
- , Wołów, st., km 0,000 (km 23,93)
- , Mojęcice, st., km 4,733 (km 19,15)
- , Krzydlina Mała, po., km 9,181 (km 14,74)
- , Rataje, po., km 11,787 (km 12,14)
- , Lubiąż, st., km 15,130 (km 8,80)
- , Rogów Legnicki, po., km 18,400 (km 6,23)
- , Kawice, po., km 19,700 (km 4,96)
- , Malczyce, st., km 23,925 (km 0,00)

  • /foto/344/344280m.jpg
    1916
  • /foto/212/212718m.jpg
    1933
  • /foto/224/224756m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/213/213044m.jpg
    2008
  • /foto/213/213923m.jpg
    2008
  • /foto/213/213924m.jpg
    2008
  • /foto/213/213925m.jpg
    2008
  • /foto/213/213927m.jpg
    2008

stap°

Poprzednie: Dom nr 17 Strona Główna Następne: Wiadukt (Mojęcice / ul. Wołowska)