MENU
Hale dworcowe zlokalizowane przy ulicy Dworcowej.

Dodał: KazimierzP° - Data: 2005-09-21 21:02:22 - Odsłon: 3477
20 września 2005




Za studium historycznym:
"Fabryka maszyn papierniczych, położona u zbiegu ulic Fabrycznej i Wolności (pierwotnie teren należący do wsi Malinnik). Obecnie częściowa zmiana profilu produkcji przez wprowadzenie różnych przedsiębiorstw. Fabryka maszyn papierniczych FAMPA Beloit w trakcie upadłości.
Zbudowana w 1854 r. przez Hansa Füllnera z Wrocławia, który w latach siedemdziesiątych zamieszkał w osiedlu willowym Russische Colonie. Budynki fabryczne powstały w miejscu działającej od początku XIX w. szlifierni szkła artystycznego. Początkowo w formie niewielkiego budynku. Fabryka rozbudowana została przez jego syna, Eugena w latach siedemdziesiątych XIX w., na początku XX w. i w latach dwudziestych do rozmiarów wielkiego zespołu. Fabryka, której szczyt rozwoju przypada na 2 połowę XIX w., była przedsiębiorstwem liczącym się na rynkach krajów europejskich i poza kontynentem. O jej rozwoju świadczy zwiększająca się liczba zatrudnionych robotników. W 1880 r. było ich 22, w 1884 – 40 pracowników, w 1894 r. było 150 robotników.
Po śmierci założyciela Hansa Füllnera w 1889 r., Eugen poczynił liczne inwestycje społeczne, które zaważyły także na układzie przestrzennym Cieplic (osiedle robotnicze, park norweski). O znaczeniu jego fabryki świadczy to, iż produkowane tam maszyny eksportowane były nie tylko do krajów europejskich, lecz także do Ameryki i Japonii. Füllner był już pod koniec XIX w. liczącym się w świecie kontrahentem. We Francji otrzymał odznaczenie rycerza Legii Honorowej. W 1900 r. został mianowany radcą królewskiej kamery, w 1913 r. otrzymał na Politechnice Wrocławskiej tytuł doktora honoris causa. Około 1920 r. schorowany Eugen Füllner, nie mając spadkobiercy sprzedał fabrykę spółce akcyjnej Linke-Hoffmann. Zmarł w 1925 r. i pochowany został na cmentarzu przy ul. Jagiellońskiej, gdzie zachował się jego nagrobek.
Były to budynki z elewacjami wykonanymi z cegły licowanej, z dekoracyjnie opracowanymi gzymsami i kostkowymi fryzami. Obecnie zespół fabryki tworzy nieregularny pod względem układu przestrzennego kompleks prostopadłościennych brył hal i budynków administracyjnych. Są to budynki murowane, tynkowane, nakryte niskimi, dwuspadowymi dachami.
Stan zachowania: Po 1945 r. przebudowywana, częściowo rozebrana, w znacznym stopniu utraciła wartości przemysłowej architektury historycznej."

  • /foto/372/372919m.jpg
    1894
  • /foto/396/396497m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/6836/6836370m.jpg
    1901
  • /foto/431/431237m.jpg
    1904
  • /foto/4452/4452800m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/8188/8188575m.jpg
    1913
  • /foto/10665/10665532m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/5671/5671293m.jpg
    1920 - 1928
  • /foto/6294/6294650m.jpg
    1920 - 1928
  • /foto/9755/9755407m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/10703/10703738m.jpg
    1933
  • /foto/10703/10703740m.jpg
    1935
  • /foto/6225/6225220m.jpg
    1937
  • /foto/42/42797m.jpg
    1961
  • /foto/43/43336m.jpg
    2005
  • /foto/49/49546m.jpg
    2005
  • /foto/49/49547m.jpg
    2005
  • /foto/358/358655m.jpg
    2010
  • /foto/4172/4172860m.jpg
    2013
  • /foto/4172/4172874m.jpg
    2013
  • /foto/4172/4172889m.jpg
    2013
  • /foto/4172/4172945m.jpg
    2013
  • /foto/10221/10221830m.jpg
    2022
  • /foto/10221/10221831m.jpg
    2022
  • /foto/10221/10221840m.jpg
    2022
  • /foto/10221/10221841m.jpg
    2022
  • /foto/10855/10855225m.jpg
    2024

KazimierzP°

Poprzednie: ul. Kochanowskiego Jana Strona Główna Następne: Fotografie lotnicze-Opactwo Lubiąż


moose | 2010-07-04 19:15:18
Jakie hale dworcowe ???